W ramach projektu Politechnika Poznańska (PP) podejmie strategiczne działania na rzecz umiędzynarodowienia uczelni, umacniając swoją pozycję na międzynarodowej arenie akademickiej oraz wspierając realizację programu ERASMUS+. Projekt wpisuje się w cele Strategii Rozwoju PP na lata 2021–2030, szczególnie w obszarze budowania uczelni przyjaznej i otwartej na potrzeby osób studiujących z zagranicy oraz zapewniania wysokiej jakości kształcenia w dynamicznie zmieniającym się środowisku globalnym. Jednocześnie odpowiada on na kluczowe cele Programów NAWA, takie jak wspieranie umiędzynarodowienia nauki i szkolnictwa wyższego, wzmacnianie obecności polskiej nauki za granicą oraz ułatwianie transferu wiedzy.
Projekt obejmuje kompleksowe działania skoncentrowane na rozwoju infrastruktury, kompetencji kadry i promocji PP. W jego ramach zostanie opracowana oraz wdrożona nowa strategia realizacji kształcenia w programie ERASMUS+ na PP, uwzględniająca indywidualne potrzeby osób studiujących. Opracowane zostanie także nowoczesne narzędzie informatyczne (dalej nazywane Platformą) w pełni kompatybilne z systemami USOS i IRK – które będzie wspierać proces rejestracji oraz zarządzania ofertą dydaktyczną. Ponadto powstaną wydziałowe punkty kontaktowe programu ERASMUS+, a kadra zostanie objęta cyklem szkoleń. Projekt zakłada również szeroko zakrojone kampanie promocyjne wśród osób studiujących uczelni partnerskich, zarówno online, jak i stacjonarnie, podkreślające podstawowe wartości PP: otwartość, dostępność i dostosowanie do potrzeb studentów.
Realizacja projektu wynika z konieczności poprawy jakości obsługi osób korzystających z programu ERASMUS+ z zagranicy oraz zwiększenia ich liczby na PP. Obecnie PP zajmuje 19. miejsce wśród polskich szkół wyższych pod względem liczby przyjmowanych osób z zagranicy, co wskazuje na potrzebę intensyfikacji działań promujących ofertę PP. Z przeprowadzonych analiz wynika, że osoby studiujące napotykają trudności związane z dostępnością, kompletnością i zrozumiałością informacji w katalogu przedmiotów. Odpowiedzią na te wyzwania jest opracowanie Platformy, która usprawni proces aplikacji, wybór przedmiotów oraz zarządzanie mobilnością, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowego i czytelnego dostępu do informacji.
Projekt obejmuje również szkolenia dla kadry (koordynatorzy ERASMUS+, Centrum Spraw Studenckich), rozwijające kompetencje językowe, międzykulturowe oraz znajomość nowych narzędzi cyfrowych, w tym opracowanej w projekcie Platformy. Zapewni to lepsze wsparcie osób studiujących z zagranicy, co przełoży się na ich pozytywne doświadczenia i przyczyni się do poprawy wizerunku PP.
Wszystkie działania w projekcie realizują zasady równości szans, niedyskryminacji i dostępności. Narzędzia i materiały informacyjne zostaną opracowane zgodnie z WCAG, tak aby osoby z różnorodnymi potrzebami mogły z nich swobodnie korzystać. Kampanie promocyjne uwzględnią zróżnicowanie kulturowe odbiorców, wykorzystując język inkluzywny i różnorodne formy przekazu, dostosowane do specyfiki młodych ludzi. Projekt przyczyni się również do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs), w szczególności:
- SDG 4 – Zapewnienie równego dostępu do edukacji wysokiej jakości i promowanie uczenia się przez całe życie;
- SDG 10 – Zmniejszanie nierówności dzięki działaniom wspierającym mobilność akademicką;
- SDG 12 – Wspieranie zrównoważonego zarządzania zasobami poprzez ograniczenie użycia materiałów drukowanych na rzecz cyfrowych narzędzi edukacyjnych.
Kluczowe działania w ramach projektu obejmą:
- Rozwój infrastruktury wsparcia dla osób studiujących z zagranicy – wdrożenie Platformy usprawniającej procesy aplikacji, rejestracji i zarządzania ofertą dydaktyczną, rozwijanie wydziałowych punktów kontaktowych programu ERASMUS+ .
- Podnoszenie kompetencji kadry – szkolenia dla koordynatorów/rek ERASMUS+ oraz administracji uczelni w zakresie obsługi osób studiujących z zagranicy, kompetencji międzykulturowych, językowych i znajomości nowych narzędzi cyfrowych.
- Promocja PP w środowisku międzynarodowym: organizacja kampanii promocyjnych w mediach społecznościowych, webinariów oraz wydarzeń stacjonarnych w uczelniach partnerskich; realizacja programu ambasadorskiego z udziałem obecnych i byłych studentek/ów ERASMUS+ na PP.
- Zwiększenie dostępności i jakości informacji – wcześniejsza publikacja i optymalizacja katalogu kursów ECTS, dostępnego w pełni w języku angielskim, w intuicyjnym i przyjaznym formacie, zapewniającym kompletność informacji.
W efekcie realizacji projektu zwiększy się liczba osób przyjmowanych na PP w ramach programu ERASMUS+, a sam projekt wzmocni wizerunek PP jako lidera umiędzynarodowienia w Polsce. Dzięki nowej strategii realizacji kształcenia, wdrożeniu nowoczesnego narzędzia i podniesieniu kompetencji kadry, PP stanie się uczelnią jeszcze bardziej otwartą, dostępną i przyjazną, spełniającą najwyższe standardy jakości edukacji. Projekt w pełni umożliwi realizację długofalowej strategii rozwoju PP.

