Zadanie 3 – Opis

Zadanie polega na wzmocnieniu kompetencji wydziałowych koordynatorów, którzy odpowiadają za obsługę punktów kontaktowych ERASMUS+. Celem jest zapewnienie  im niezbędnej wiedzy i umiejętności do profesjonalnego zarządzania procesami związanymi z realizacją ERASMUS+, przy jednoczesnym zachowaniu zasad równości szans, niedyskryminacji oraz standardów FERS.

Najpierw powołana zostanie osoba koordynująca proces podnoszenia kompetencji,  pozostająca w stałym kontakcie z działami uczelni odpowiedzialnymi za szkolenia. Następnie, na podstawie konsultacji z interesariuszami, zostanie opracowana lista kluczowych umiejętności i wiedzy, jakich wymaga się od koordynatorów ERASMUS+. Będzie ona uwzględniać potrzeby współczesnego środowiska akademickiego, regulacje prawne, oraz wstępną analizę potrzeb przeprowadzoną na etapie planowania projektu.

Na bazie zdefiniowanych kompetencji zostaną przygotowane szkolenia, obejmuję umiejętności językowe, różnice kulturowe, wiedzę o otwartości, dostępności i niedyskryminacji, regulacje związane z realizacją ERASMUS+ oraz korzystanie z Platformy. Specjalistyczne szkolenia językowe i umożliwiające rozpoznawanie różnic kulturowych będą prowadzone przez Centrum Języków i Komunikacji PP. Dział ds. Równości PP przygotuje warsztaty dotyczące budowania przyjaznego i dostępnego środowiska akademickiego dla osób przyjeżdżających, wolnego od dyskryminacji. DWM wprowadzi uczestników w szczegółowe regulacje programu ERASMUS+ , natomiast DRO przeprowadzi szkolenia z obsługi systemu Platformy.

Osoby uczestniczące w szkoleniach zostaną wskazane przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów, na podstawie ich kompetencji i doświadczenia. Każda z osób będzie mogła zgłosić szczególne potrzeby, a szkolenia będą się odbywać w salach dopasowanych do zgłoszonych potrzeb (dostępnych architektonicznie, itd.). Proces nabywania i potwierdzania kompetencji oprze się na zdefiniowanych standardach wymagań dla każdego modułu szkoleniowego. Uczestnicy przystąpią do testu wstępnego (ex-ante), który oceni poziom ich wiedzy, a następnie odbędą zindywidualizowane kursy dostosowane do wskazanych potrzeb. Końcowa weryfikacja (ex-post) obejmie testy końcowe, wywiady oraz analizę przyrostu wiedzy, z zachowaniem rozdzielenia procesu szkolenia od procesu walidacji kompetencji. Ci, którzy spełnią wszystkie kryteria, otrzymają certyfikaty potwierdzające osiągnięcie oczekiwanych efektów uczenia się.

Zwiększenie kompetencji kadry wydziałowej przyczyni się do poprawy jakości obsługi studentów zagranicznych oraz usprawni realizację programu ERASMUS+ w PP. Szczególny nacisk na rozwój umiejętności językowych, technicznych i międzykulturowych wzmocni wizerunek uczelni jako otwartej i przyjaznej jednostki akademickiej, a tym samym zachęci więcej studentów do podjęcia mobilności w ramach ERASMUS+. W efekcie projekt wpisze się w strategię umiędzynarodowienia PP, zwiększając jej atrakcyjność na arenie międzynarodowej i propagując wartości dostępności, równości i innowacyjności.